København Kommunes Perspektivplan angiver mål og rammer for dagtilbud.
I vores daglige pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i planens værdigrundlag:
respekt, tillid, ligeværdighed og dialog.
I Englegård fokuserer vi endvidere på begrebet anerkendende relationer, som vi arbejder med i teori og praksis i forhold til både børn, forældre og kolleger.
Anerkendende relationer indebærer en grundlæggende holdning af ligeværd og respekt, hvor begge parter har ret til at være dem, de er.
Den anerkendende relation skaber og styrker det andet menneskes selvværd, åbenhed, tolerance, medmenneskelig respekt, selvstændighed og empati, hvilket er en forudsætning for en sund og positiv udvikling.
Den norske barneforsker og psykolog Berit Bae arbejder med anerkendende relationer i teori og praksis. Hun arbejder med fire grunddimensioner, som beskriver væremåder, der indgår i en anerkendende relation: Forståelse og indlevelse / åbenhed / bekræftelse / selvrefleksion og afgrænsethed.
Forståelse og indlevelse handler for os om at sætte sig ind i et andet menneskes sted samt forsøge at gå ind bag den ydre handling og forstå intentionen og meningen med denne. Vi skal være opmærksomme på, at der er en grund til, at det andet menneske både siger og gør, som det gør. Ydermere er det vigtigt, at vi er opmærksomme på den nonverbale kommunikation såsom øjekast, stemmeleje, tonefald, kropsholdning samt måden vi taler til og med hinanden.
Åbenhed handler for os om, at vi skal kunne opgive kontrollen i samspillet med det andet menneske. Det vil sige, at møde det andet menneske åbent og ikke definere dets udsagn og handlinger ud fra vores egne holdninger og meninger.
Bekræftelse er et spejlingsbegreb, men ikke ensbetydende med positiv feedback, ros, umiddelbar tilfredsstillelse eller enighed. Bekræftende kommunikation, der er baseret på forståelse og lytning, handler om, at det andet menneske har ret til sin egen oplevelse, sine egne tanker og følelser.
Selvrefleksion og afgrænsethed handler om, at vi skal være bevidste om egne oplevelser, så vi er i stand til at skelne mellem det, der foregår i os selv og i det andet menneske. På denne måde bliver vi i stand til at respondere anerkendende i forhold til det andet menneske.
I praksis tilstræber vi den anerkendende relation i vores daglige pædagogiske arbejde.
Vi hjælper hinanden som kolleger med at reflektere over vores rolle og betydning for en sund og positiv udvikling. Vi ønsker, at den anerkendende relation er grundlæggende i vores adfærd overfor og i vores samspil med både børn, forældre og kolleger.