Mad og Måltidet

Børn skal have en varieret, nærende og sund kost for at udvikle sig og trives. Sund mad er mad, der mætter i lang tid, mad der skal tygges, og som giver maven noget at arbejde med.

Vi overholder gældende anbefalinger og tilgodeser børnenes alder og energibehov, så behovet for sund og nærende mad opfyldes.

Vi køber gode økologiske råvarer, hvor årstidens frugt og grønt indgår.

I Englegård er der ansat en køkkenassistent med uddannelse og erfaring. Hun arbejder ud fra Sundhedsstyrelsens: ”Mad til spædbørn og småbørn”.

Vi tager hensyn til de mindste børns individuelle behov for mad og spisetider.

I madplanen indgår fremmed inspireret mad, og vi tager hensyn til det enkelte barns kulturelle baggrund, samt evt. allergier.

Personalet er meget opmærksomt på et minimum af sukkerindhold i madvarerne. Personalegruppens holdning er, at forbud ikke fører til noget godt. Vi mener, det er bedre, at børnene lærer at regulere og administrere, hvad de spiser. Niveauet af sødt er meget lavt, men vi mener, at lidt ”guf” hører med til fest og fejringer i livet.

Maden serveres på en spændende og indbydende måde, hvor børnene kan se, hvad maden består af, så de får mulighed for selv at vælge. Vi har fokus på, at vi som voksne fungerer som rollemodeller – også under måltiderne. Personalet er nærværende og deltagende, og sidder med ved bordet. I så vid mulig udstrækning bliver den voksne siddende ved bordet for at være med til at skabe ro under spisningen. Personalet spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene, og vi opmuntrer børnene til at smage på maden.

Vi bestræber os altid på at måltidet spises i en positiv og rolig atmosfære, så børnene får lyst til at spise. Den praktiske organisering er på forhånd aftalt og ordnet, så vi på den måde skaber en ro allerede inden måltidet påbegyndes. Under måltidet taler de voksne med børnene om maden og andre ting.

Derudover har vi også fokus på barnets selvhjælp under måltiderne. Barnet er selv med til at øse mad op og i børnehaven dækker børnene også bordet. De øver sig i at spise med kniv og gaffel og hælde vand op af en kande.

Barnet rydder op efter sig selv, dvs. skraber eventuelle madrester i skraldespanden med en dejskraber, sætter sin tallerken og kop på vognen og putter sit bestik i en spand som står på gulvet. Derefter vaskes/tørres der hænder og for vuggestuens vedkommende, så smider de børn, som bruger hagesmæk, dem til vask.

De voksne støtter og hjælper der hvor der er brug for det, både før, under og efter måltidet.

Morgenmad indtil kl. 8.00:

Havregryn / havregrød / cornflakes / brød med smør samt mælk og vand.

Formiddagsmad:

VG kl. 9.00: Brød / lidt frugt eller grønt / frugtgrød og vand.

BH kl. 9.15: Brødhapser.

Frokost VG kl.10:45 Bh. 11:30:

Skiftende dage med fisk / kød / grønt / rugbrød / suppe eller grød og vand.

Eftermiddagsmad/BH Café ca. kl. 14.00:

Hjemmebagt brød med smør evt. pålæg / frugt, mælk og vand.

Sen- eftermiddagsmad

BH og VUG: Kl. ca. 16:00

Sent på dagen har børnene mulighed for at tage lidt brød, frugt eller grønt og vand.

Ved fødselsdage:

Hvis forældre ønsker, at barnet skal dele ud anbefaler vi f.eks.:

Boller med evt. glasur / frugtspyd / kage / is eller flødeboller, men KUN 1 sød ting.

Andet:

Ved festlige lejligheder og højtider serverer vi lidt ”guf” og saft.

Ved ture erstattes frokosten af turmadpakker fra køkkenet.

Særlige behov:

Har et barn særlige kostbehov, som vi i institutionen skal tage hensyn til, skal vi have en lægeerklæring. Vi holder et møde med forældrene, en pædagog fra barnets stue og køkkenmedarbejderen, hvor vi i samarbejde lave en plan for, hvordan vi løser kost behovet.