Bevægelse

Der er masser af bevægelse i børn. Gennem bevægelse og fysisk leg udvikler barnet sine muskler, led, sanser, og det lærer at magte en række motoriske færdigheder, som er fundament for både viden, erfaringer, følelser, sprog og social adfærd. Barnets øvrige udvikling og læring stimuleres samtidig gennem legen.

Leg og bevægelse giver godt humør, glæde, velvære og energi, ligesom det styrker barnets selvstændighed og selvværd. Hensigten er at give inspiration til gode bevægelses-vaner, og give barnet glæde ved og lyst til at bevæge sig. Bevægelse kan forebygge sygdomme senere i livet.

I bevægelsesaktiviteterne tager vi hensyn til børnenes individuelle færdigheder og behov, således at det bliver en succesoplevelse for barnet.

Vi sørger for, at de fysiske rammer er udfordrende. Det er vigtigt, at der er mulighed for, at børnene selv kan gå i gang med bevægelseslege. Fysisk aktivitet skaber naturlig sult, så børnene samler appetit til måltiderne.

I Englegård har vi en række planlagte aktiviteter, og derudover leger vi mange spontane bevægelseslege i løbet af dagen.

Det er vigtigt, at de voksne deltager i legene og er fysisk aktive, fordi engagementet smitter af på børnene.